Mitkä uutiset kiinnostavat kansaa? Retriever TOP 5: Maaliskuun viisi suosituinta toimitetun median artikkelia sosiaalisessa mediassa

Lööpit ovat lööppejä ja uutiset vaihtuvat päivästä toiseen, mutta minkälaista on se uutisointi, joka todella puhuttaa ja sitouttaa kansan keskuudessa?

Maaliskuussa verkossa julkaistuista artikkeleista eniten sosiaalisen median reaktioita Suomessa keräsi lastenpsykiatrian erikoislääkäri Jari Sinkkosen haastattelu Kodin Kuvalehdessä. Kakkoseksi nousi Ilta-Sanomien päätoimittajan Ulla Appelsinin kirjoitus tapaus Aku Louhimieheen liittyen. Sinkkonen: ”Tämä on erittäin yllättävää”.

Meillä kaikilla on oma näppituntumamme siihen mikä ihmisiä puhuttaa ja mikä mediassa velloo. Näppituntuma pohjautuu seuraamiimme uutissyötteisiin ja medialähteisiin, sosiaalisen median verkostoihimme ja siihen mitä omat somekontaktimme jakavat ja mitä somekanavien algoritmit meille käyttäytymisemme perusteella näyttävät. Tämä ei kuitenkaan ole välttämättä koko totuus siitä, mikä todellisuudessa lukujen valossa on ollut se kuumin peruna. Eri medioiden luonteenpiirteet, trendit ja ilmiöt ovat Retrieverillä ammattitaitoamme ja niinpä julkaisemme jatkossa kerran kuussa dataa eniten sosiaalisessa mediassa yleisöä sitouttaneista uutisista verkkosivuillamme ja sosiaalisen median kanavissamme.

Tämä lista nykäisee sinut pois kuplastasi, oman toimialasi ja sosiaalisen piirisi ulkopuolelle ja kertoo, mikä toimitetun median sisältö on ollut sitä mikä todellisuudessa on sosiaalisessa mediassa ihmisiä kiinnostanut koko kuukauden ajan. Myös sosiaalisessa mediassa toimivan sisällön on oltava laadukasta ja vuorovaikutukseen herättelevää. Tämä nousi esiin jo sosiaalisen median trendeistä 2018 kertovassa blogijutussamme #SMMW18-tapahtuman tärkein anti.

Maaliskuussa julkaistuista uutisista eniten sosiaalisessa mediassa yleisöä sitouttivat nämä artikkelit (luvut pyöristetty lähimpään sataan):

Retriever TOP 5:

  1. Kodin Kuvalehti: Jari Sinkkonen: Vanhempien täytyy vaatia lapsiltaan myös epämiellyttäviä asioita (56400 reaktiota)
  2. Ilta-Sanomat: Ulla Appelsinin kommentti: Suomen kannattaa kuunnella Lenaa (49100 reaktiota)
  3. YLE: YK:n raportti: Suomi on maailman onnellisin maa (38000 reaktiota)
  4. YLE: Tuntematon ohjaaja – Elokuvatähdet kertovat Aku Louhimiehen poikkeuksellisesta vallankäytöstä: ’Hän alistaa ja nöyryyttää ihmisiä’ (28800 reaktiota)
  5. Kauppalehti: Lidl räväyttää: Näytä mitä tahansa korttia – saat 10 prosenttia alennusta (26400 reaktiota)

Olemme mitanneet yleisön sitoutumista näillä kriteereillä: toimituksellisen verkkoartikkelin saamat Facebookin tykkäykset, jaot, kommentit sekä Twitterin tweettit ja retweetit. Tämä indikoi, että pelkän lukemisen sijaan artikkeli on saanut lukijansa myös reagoimaan sisältöön tavalla tai toisella. Analysoimamme data on saatu Retrieverin mediaseurannan keräämästä kotimaisesta verkkomedia-aineistosta.

Kerroimme tutkimustuloksista myös lastenpsykiatrian erikoislääkäri, lääketieteen tohtori Jari Sinkkoselle, joka yllättyi, että kaikista Suomessa uutisoiduista aiheista maaliskuussa juuri hänen haastattelunsa sitoutti eniten yleisöä.

-On erittäin yllättävää ja mukavaa, että ihmiset ovat olleet kiinnostuneita, Sinkkonen kertoo.

Suomen kenties tunnetuin lastenpsykiatri Jari Sinkkonen ei itse ole läsnä sosiaalisen median kanavissa, mutta saa yleisöltä palautetta muilla tavoin.

-Ihmiset hakevat ikään kuin uskon vahvistusta sille, että omat kasvatusmetodit ovat oikeilla jäljillä, Sinkkonen pohtii.

Aiheen kiinnostavuudesta kertoo myös huima sosiaalisen median huomio.

Jari Sinkkosen tavoite on, että lasten vanhemmat tiedostavat kasvatukseen liittyvät haasteet ja riskit. Hän kokee, että toimitetun median kautta saamallaan näkyvyydellä on suuri merkitys ammatillisen viestin välittämisessä ja asiantuntijaprofiilin rakentumisessa.

-Asiantunteva, hyvä toimittaja tarttuu asiaan ja käsittelee aihetta monipuolisesti, faktat tarkistaen. Urani aikana on julkaistu kymmenittäin hirveän hyvin tehtyjä artikkeleita, joista on ollut hyötyä, Sinkkonen kertoo.

Sinkkosen haastattelu on erinomainen esimerkki siitä, kuinka hyvä ja laadukas toimitetun median sisältö jatkaa elämistä verkossa ja sitouttaa sosiaalisessa mediassa saavuttaen yhä laajemman yleisön. Toimitettu ja sosiaalinen media kulkevat pitkälti käsi kädessä ruokkien toinen toistaan ja viestinnän ammattilaisen ei nykypäivänä auta ummistaa silmiään kummaltakaan.

Yllättikö suosituimpien lista? Kommentoi Twitterissä #RetrieverTOP5

_______________________________________________________________________________

Retrieverin media-analyytikoiden käsien läpi kulkee päivittäin valtava massa toimitetun ja sosiaalisen median dataa, jonka pohjalta tarjoamme asiakkaillemme räätälöityjä analyysejä. Niiden myötä autamme viestinnän ammattilaisia mittaamaan toteutettujen toimenpiteiden vaikuttavuutta ja arvioimaan organisaatiosta julkisuudessa muodostuvaa mielikuvaa.

Ota yhteyttä, mikäli olet kiinnostunut kuulemaan lisää viestinnän mittaamisesta ja median analysoinnista.