toukokuu 28, 2019 | 3:00 am
Leijonat vei voiton Eurovaaleista medianäkyvyydessä
– Anttilan loistavat otteet viimeisissä peleissä toivat Mörölle selkeän voiton myös mediajulkisuuden määrässä, sillä esimerkiksi vaalien näkyvimpään henkilöön Eero Heinäluomaan nähden julkisuutta oli lähes kaksinkertainen määrä, kertoo Retrieverin media-analyytikko Joonas Köri.
Näkyvyyden alueellista jakautumista tarkasteltaessa Leijonat ja Marko Anttila erottuvat Uudenmaan jälkeen selvimmin Pirkanmaalla, kun taas Eurovaalit sekä Eero Heinäluoma saivat Uudenmaan jälkeen eniten näkyvyyttä Varsinais-Suomessa.
Sosiaalisessa mediassa Leijonien aihetunnisteita (#) on jaettu selkeästi eurovaaleja enemmän. Alle on koottu Twitterissä ja Instagramissa yleisesti jaettuja aihetunnisteita sekä jääkiekon MM-kisoista että eurovaaleista. Esimerkiksi #mörkö aihetunnistetta jaettiin sunnuntai-maanantai välisenä aikana lähes yhtä paljon kuin #euvaalit2019 aihetunnistetta.
#Leijonat 9117 #euvaalit2019 3085
#mörkö 2869 #eurovaalit2019 1346
#mmkisat2019 973 #eurovaalit 954
#mmkulta 333 #vaalit2019 157
#torillatavataan 149 #mepit 139
Kaapo Kakko Leijonien näkyvin pelaaja koko kisojen aikana
Suomen nuori huippulupaus Kaapo Kakko oli Leijonien uutisoiduin persoona koko MM-kisojen ajalta. Kakko mainittiin mediassa 2 897 kertaa, kun toiseksi eniten julkisuutta saanut mestari-päävalmentaja Jukka Jalonen sai 2 198 mediamainintaa. Medianäkyvyydessä Leijonien kärkiviisikon täydensivät Marko Anttila, Kevin Lankinen sekä Sakari Manninen.
Leijona-kapteeni Marko Anttila oli puolestaan sekä pudotuspeleissä että finaalissa uutisoiduin suomalaispelaaja. Mörkö mainittiin pudotuspelien aikana yhteensä 1 322 kertaa, muiden Leijonien jäädessä alle tuhanteen mainintaan.
Analysoimamme data on peräisin Retrieverin mediaseurannan keräämästä kotimaisesta toimituksellisen median ja sosiaalisen median aineistosta. Vaalien ja finaalin sunnuntai-maanantai tarkastelujaksolla dataa on kerätty maanantaihin klo 13:00 asti.