helmikuu 18, 2020 | 1:25 pm

Mediaseurantakonserni Retrieverille uusi hallitus

Lehdistötiedote 18.2.2020. Mediaseurantakonserni Retrieverin emoyhtiö Retriever AB saa uuden hallituksen. Tavoitteena on tukea yritystä uudessa kehitysvaiheessa jossa se keskittyy kasvuun ja kansainvälistymiseen.

Retriever-konsernin hallitus on koostunut henkilöistä, jotka ovat johtotehtävissä Ruotsin uutistoimisto TT Nyhetsbyrån AB:ssa ja Norjan uutistoimisto NTB:ssä, jotka omistavat Retrieverin. Pian uutistoimistot omistavien mediakonsernien – Bonnier, Schibsted, Amedia ja NTM – edustajat ottavat hallitusvastuun Retrieverissä. Muutoksilla konsernin hallituksessa ei ole välittömiä vaikutuksia Suomessa toimivan Retriever Suomi Oy:n toimintaan, joka on Retriever AB:n tytäryhtiö.

Ylimääräisessä yhtiökokouksessa maaliskuussa valitaan Retrieverille uusi hallitus:

– Mats Johansson, pääjohtaja Bonnier News
– John Kvadsheim, konserninjohtaja Amedia
– Mads Strovik, toimitusjohtaja NTB
– Lina Hedenström, toimitusjohtaja NTM
– Martin Frey, johtaja Schibsted Growth

”Retriever on yritys joka toimii voimakkaasti muuttuvalla markkinalla. Hallituksen uudistamisella halutaan varmistaa edellytykset sille, että yrityksestä tulee entistäkin nopealiikkeisempi, asiakaslähtöisempi ja innovatiivisempi”, sanoo Mats Johansson, Retrieverin uusi hallituksen puheenjohtaja ja uutistoimisto TT Nyhetsbyrån AB:n hallituksen puheenjohtaja.

”Omistajan näkökulmasta tämä muutos helpottaa Retrieverin keskittymistä kasvumahdollisuuksiin.”

2019 oli hyvä vuosi Retriever-konsernille joka raportoi liikevaihdon kasvua n. 370 miljoonaan kruunuun ja myös yrityksen tulos parani alustavan tilinpäätöksen mukaan. Voimakkainta kasvua tapahtui Suomessa ja Tanskassa, mutta Ruotsi ja Norja ovat edelleen yrityksen suurimmat markkina-alueet.

Muutosvauhti on nopeaa media-analyysissä ja mediaseurannassa. Retriever on vuoden 2019 aikana investoinnut voimakkaasti tekoälyyn ja sosiaaliseen mediaan, mukaan lukien sosiaalisen median start-up yritys RelationDeskin ostoon. Yrityksen johto arvioi voimakkaan muutoksen jatkuvan myös yritysostojen puolella.

”Olemme tehneet paljon töitä strategiamme parissa viimeisen puolen vuoden aikana ja olemme nyt valmiita uusiin haasteisiin. Tulemme keskittymään kasvuun, tuotekehitykseen ja kansainvälistymiseen. Uusi hallitus on tärkeä ensimmäinen askel näitä tavoitteita kohti”, sanoo Robert Söderling, Retriever konsernin toimitusjohtaja.